הכרת ירושלים - בזום (ימי א', 19:00-18:00, פתיחה: 17.10)

הכרת ירושלים – מהכיבוש המוסלמי ועד התקופה האיובית
תאריך: 10/17/2021
יום ראשון י"א בחשון תשפ"ב
שעה: 6:00 PM
₪ 315.00

הכרת ירושלים: מהכיבוש המוסלמי עד התקופה האיובית
המשך הקורס המעמיק והמקיף על תולדות ירושלים. נעסוק בירושלים של התקופה המוסלמית הקדומה הצלבנית והאיובית, בשושלות והמלכים ששלטו  ועיצבו את פניה, בשינוייים המפליגים בהרכבה ובמהותה ובהפיכתה לעיר קדושה לשלושת הדתות.
 
תשעה מפגשי הרצאות | בימי ראשון 
מדי שבוע | 19:00-18:00 | בזום
רכזת הקורס: נעמה ניסני  


יום ראשון, 17.10.21, י"א בחשוון תשפ"א
כרונולוגיה של ירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה
בשנת 638 נפל דבר. ירושלים, המקודשת לאימפריה הביזאנטית הנוצרית, נכנעה בפני הכובשים הערבים. פרק חדש נפתח בתולדות העיר. מרכז הכובד הדתי עבר מכנסיית הקבר להר הבית, שהוגדר כמקום השלישי בקדושתו לאסלאם. מאות שנים שלט האסלאם בעיר. שושלות באו והלכו, אך כולן קידשו את העיר והותירו בה חותם הניכר עד ימינו. בהרצאה נשרטט את דמותן של שושלות אלה ונציג כיצד, כל אחת בתורה, תרמה לבנין העיר ולקיבוע מקומה כעיר מקודשת לשלוש הדתות המונותאיסטיות.
ד"ר שמעון גת

יום ראשון, 24.10.21, י"ח בחשוון תשפ"א
אדריכלות אסלאמית קדומה וזיקתה לבנייה בירושלים
מקומה של ירושלים באסלאם נובע לא רק מחשיבותה הסמלית-רעיונית או מבניית כיפת הסלע במאה ה־7. נעסוק בחשיבותה של ירושלים בהיווצרות המודל של "מסגד יום-השישי" ובהשפעות על עולם האדריכלות האסלאמי כולו, לאור מחקרים שהעמיקו את הדיון בשאלה זו.
ד"ר קטיה ציטרין־סלברמן

יום ראשון, 31.10.21, כ"ה בחשוון תשפ"א 
בצל הסהר: יהודים בירושלים המוסלמית, עד מסעות הצלב
לאחר מאות שנים בהן נאסר על היהודים להתגורר בירושלים, התחדש היישוב היהודי בעיר תחת שלטון האסלאם. נדון באזור מגורי היהודים, עדויות לבית כנסת ולאתרים מקודשים בעיר ובסביבתה, במוסדות ההנהגה, חיי הרוח והיצירה וטרדות היום-יום, עד הסוף המר עם הכיבוש הצלבני ב-1099. נשלב עדויות מגניזת קהיר עם מקורות יהודים, מוסלמים ונוצרים בני התקופה.
ד"ר משה יגור   

יום ראשון, 7.11.21, ג' בכסלו תשפ"א 
העדות הנוצריות בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה
הכיבוש המוסלמי של ירושלים בשנת 638 הביא לסופו של השלטון הנוצרי הבלעדי בעיר. עם זאת, חלקם של הנוצרים באוכלוסייה המשיך להיות משמעותי. הקהילה הנוצרית היתה מגוונת והורכבה מעדות שנבדלו זו מזו בתיאולוגיה, בשפה ובארגון הפנימי. נשמע על עיצוב היחסים בין העדות, על גורלה של הפטריארכיה של ירושלים, על יחסיה עם קונסטנטינופול ועם השלטון המוסלמי ועל תהליך ה'הסתערבות' של הקהילה.
ד"ר משה יגור   

יום ראשון, 14.11.21, י' בכסלו תשפ"א
מאירופה לירושלים: מסע הצלב הראשון והנסיבות ליציאתו
מסעי הצלב היו תופעה רבת פנים, ארוכת שנים, ובעלת השפעה רבה על תולדות אירופה המערבית. מתוך שכך, ההיסטוריה של מסעי הצלב לא אחידה ולשאלה "מדוע יצא מסע הצלב הראשון לדרכו?" נתנו תשובות רבות, שחלקן יוצג בהרצאה: האידיאולוגיה הדתית, המצב הכלכלי והחברתי באירופה, המציאות הפוליטית במזרח, ועוד.
ד"ר אורית רמון

יום ראשון, 21.11.21, י"ז בכסלו תשפ"א
ירושלים בירת הממלכה הפראנקית
מסע הצלב הראשון הסתיים בקיץ 1099 עם כיבושה האלים מאוד של ירושלים. רגע דרמטי זה פתח תקופה של כמעט תשעים שנה שבה העיר תפקדה כבירתה של ממלכת ירושלים הפראנקית (או הצלבנית). אדוניה החדשים של העיר השקיעו בה משאבים רבים ועקבותיה של עבודתם ניכרים בה היטב עד היום. פעולותיהם של הפראנקים בירושלים גם חושפות את מסכת היחסים המורכבת שקיימו הן עם עברה של העיר, הן עם נוצרים מזרחיים שחיו בה ומוסלמים ויהודים שפקדו אותה. נדון במאפייניה של ירושלים הפראנקית, בהתפתחותה לאורך המאה ה־12 ובמתחמים המרכזיים שהתקיימו בה, כל זאת תוך עיון במקורות בני התקופה מצד אחד ובשרידים ארכיאולוגיים מצד שני.
ד"ר יוני רובין

חופשת חנוכה

יום ראשון, 12.12.21, ח' בטבת תשפ"א 
אבירי המשיח וממלכת ירושלים
בימי הביניים פעלו באירופה, סביב הים התיכון ולחופי הים הבלטי, מסדרים צבאיים רבים. הם עסקו בפעילות צבאית מגוונת ובלחימה, אבל גם בפעילות צדקה, סיוע לחולים, והקימו בתי חולים ואכסניות לעולי רגל. הולדתם של שני המסדרים הגדולים היתה בירושלים, עם סיום מסע הצלב הראשון, ובזכות הכח הצבאי, העושר שצברו ומשקלם הפוליטי היתה להם השפעה רבה על תולדות הממלכה ועל תולדותיה של אירופה.
ד"ר אורית רמון

יום ראשון, 19.12.21, ט"ו בטבת תשפ"א 
צלאח א־דין והכיבוש האיובי 
השם צלאח א־דין הוא סמל לגבורה בעיני ערבים ומוסלמים. נצחונו על הצלבנים ו"שחרור" ירושלים, הם מיתוס הסטורי עז וחשוב לכל מוסלמי באשר הוא ולערבים שאינם מוסלמים, אך רואים בו גיבור. מיהו צלאח א-דין? מהיכן הגיע? כיצד הצליח במקום ששליטים מוסלמים שקדמו לו, נכשלו? מדוע הוא זכור במיתוסים האירופים כמנצח נדיב ורחום? 
ד"ר שמעון גת

יום ראשון, 26.12.21, כ"ב בטבת תשפ"א  
אין רגע דל: התקופה האיובית בירושלים
ירושלים נכנעה לצלאח א־דין בשלהי שנת 1187, וחזרה להיות עיר מוסלמית. אולם בעשורים הבאים עברה העיר טלטלות רבות: בין שליטים איובים שונים, בין האיובים לבין הצלבנים, חוותה כיבוש ח'וואריזמי ואיום בפלישה מונגולית. ותוך כדי כל זאת, יהודים נוצרים ומוסלמים ניסו להמשיך לחיות בין חומותיה ההרוסות, להחזיק את המקומות הקדושים להם, ולייחל למעט שקט ויציבות.
ד"ר עמיחי שוורץ

קישור למפגשי הקורס בזום יישלח לנרשמים.
לפרטים נוספים: 02-5398855
 

 

צילום: חיים זק, לע"מ.

הכרת ירושלים: מהכיבוש המוסלמי עד התקופה האיובית
המשך הקורס המעמיק והמקיף על תולדות ירושלים. נעסוק בירושלים של התקופה המוסלמית הקדומה הצלבנית והאיובית, בשושלות והמלכים ששלטו  ועיצבו את פניה, בשינוייים המפליגים בהרכבה ובמהותה ובהפיכתה לעיר קדושה לשלושת הדתות.
 
תשעה מפגשי הרצאות | בימי ראשון 
מדי שבוע | 19:00-18:00 | בזום
רכזת הקורס: נעמה ניסני  


יום ראשון, 17.10.21, י"א בחשוון תשפ"א
כרונולוגיה של ירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה
בשנת 638 נפל דבר. ירושלים, המקודשת לאימפריה הביזאנטית הנוצרית, נכנעה בפני הכובשים הערבים. פרק חדש נפתח בתולדות העיר. מרכז הכובד הדתי עבר מכנסיית הקבר להר הבית, שהוגדר כמקום השלישי בקדושתו לאסלאם. מאות שנים שלט האסלאם בעיר. שושלות באו והלכו, אך כולן קידשו את העיר והותירו בה חותם הניכר עד ימינו. בהרצאה נשרטט את דמותן של שושלות אלה ונציג כיצד, כל אחת בתורה, תרמה לבנין העיר ולקיבוע מקומה כעיר מקודשת לשלוש הדתות המונותאיסטיות.
ד"ר שמעון גת

יום ראשון, 24.10.21, י"ח בחשוון תשפ"א
אדריכלות אסלאמית קדומה וזיקתה לבנייה בירושלים
מקומה של ירושלים באסלאם נובע לא רק מחשיבותה הסמלית-רעיונית או מבניית כיפת הסלע במאה ה־7. נעסוק בחשיבותה של ירושלים בהיווצרות המודל של "מסגד יום-השישי" ובהשפעות על עולם האדריכלות האסלאמי כולו, לאור מחקרים שהעמיקו את הדיון בשאלה זו.
ד"ר קטיה ציטרין־סלברמן

יום ראשון, 31.10.21, כ"ה בחשוון תשפ"א 
בצל הסהר: יהודים בירושלים המוסלמית, עד מסעות הצלב
לאחר מאות שנים בהן נאסר על היהודים להתגורר בירושלים, התחדש היישוב היהודי בעיר תחת שלטון האסלאם. נדון באזור מגורי היהודים, עדויות לבית כנסת ולאתרים מקודשים בעיר ובסביבתה, במוסדות ההנהגה, חיי הרוח והיצירה וטרדות היום-יום, עד הסוף המר עם הכיבוש הצלבני ב-1099. נשלב עדויות מגניזת קהיר עם מקורות יהודים, מוסלמים ונוצרים בני התקופה.
ד"ר משה יגור   

יום ראשון, 7.11.21, ג' בכסלו תשפ"א 
העדות הנוצריות בירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה
הכיבוש המוסלמי של ירושלים בשנת 638 הביא לסופו של השלטון הנוצרי הבלעדי בעיר. עם זאת, חלקם של הנוצרים באוכלוסייה המשיך להיות משמעותי. הקהילה הנוצרית היתה מגוונת והורכבה מעדות שנבדלו זו מזו בתיאולוגיה, בשפה ובארגון הפנימי. נשמע על עיצוב היחסים בין העדות, על גורלה של הפטריארכיה של ירושלים, על יחסיה עם קונסטנטינופול ועם השלטון המוסלמי ועל תהליך ה'הסתערבות' של הקהילה.
ד"ר משה יגור   

יום ראשון, 14.11.21, י' בכסלו תשפ"א
מאירופה לירושלים: מסע הצלב הראשון והנסיבות ליציאתו
מסעי הצלב היו תופעה רבת פנים, ארוכת שנים, ובעלת השפעה רבה על תולדות אירופה המערבית. מתוך שכך, ההיסטוריה של מסעי הצלב לא אחידה ולשאלה "מדוע יצא מסע הצלב הראשון לדרכו?" נתנו תשובות רבות, שחלקן יוצג בהרצאה: האידיאולוגיה הדתית, המצב הכלכלי והחברתי באירופה, המציאות הפוליטית במזרח, ועוד.
ד"ר אורית רמון

יום ראשון, 21.11.21, י"ז בכסלו תשפ"א
ירושלים בירת הממלכה הפראנקית
מסע הצלב הראשון הסתיים בקיץ 1099 עם כיבושה האלים מאוד של ירושלים. רגע דרמטי זה פתח תקופה של כמעט תשעים שנה שבה העיר תפקדה כבירתה של ממלכת ירושלים הפראנקית (או הצלבנית). אדוניה החדשים של העיר השקיעו בה משאבים רבים ועקבותיה של עבודתם ניכרים בה היטב עד היום. פעולותיהם של הפראנקים בירושלים גם חושפות את מסכת היחסים המורכבת שקיימו הן עם עברה של העיר, הן עם נוצרים מזרחיים שחיו בה ומוסלמים ויהודים שפקדו אותה. נדון במאפייניה של ירושלים הפראנקית, בהתפתחותה לאורך המאה ה־12 ובמתחמים המרכזיים שהתקיימו בה, כל זאת תוך עיון במקורות בני התקופה מצד אחד ובשרידים ארכיאולוגיים מצד שני.
ד"ר יוני רובין

חופשת חנוכה

יום ראשון, 12.12.21, ח' בטבת תשפ"א 
אבירי המשיח וממלכת ירושלים
בימי הביניים פעלו באירופה, סביב הים התיכון ולחופי הים הבלטי, מסדרים צבאיים רבים. הם עסקו בפעילות צבאית מגוונת ובלחימה, אבל גם בפעילות צדקה, סיוע לחולים, והקימו בתי חולים ואכסניות לעולי רגל. הולדתם של שני המסדרים הגדולים היתה בירושלים, עם סיום מסע הצלב הראשון, ובזכות הכח הצבאי, העושר שצברו ומשקלם הפוליטי היתה להם השפעה רבה על תולדות הממלכה ועל תולדותיה של אירופה.
ד"ר אורית רמון

יום ראשון, 19.12.21, ט"ו בטבת תשפ"א 
צלאח א־דין והכיבוש האיובי 
השם צלאח א־דין הוא סמל לגבורה בעיני ערבים ומוסלמים. נצחונו על הצלבנים ו"שחרור" ירושלים, הם מיתוס הסטורי עז וחשוב לכל מוסלמי באשר הוא ולערבים שאינם מוסלמים, אך רואים בו גיבור. מיהו צלאח א-דין? מהיכן הגיע? כיצד הצליח במקום ששליטים מוסלמים שקדמו לו, נכשלו? מדוע הוא זכור במיתוסים האירופים כמנצח נדיב ורחום? 
ד"ר שמעון גת

יום ראשון, 26.12.21, כ"ב בטבת תשפ"א  
אין רגע דל: התקופה האיובית בירושלים
ירושלים נכנעה לצלאח א־דין בשלהי שנת 1187, וחזרה להיות עיר מוסלמית. אולם בעשורים הבאים עברה העיר טלטלות רבות: בין שליטים איובים שונים, בין האיובים לבין הצלבנים, חוותה כיבוש ח'וואריזמי ואיום בפלישה מונגולית. ותוך כדי כל זאת, יהודים נוצרים ומוסלמים ניסו להמשיך לחיות בין חומותיה ההרוסות, להחזיק את המקומות הקדושים להם, ולייחל למעט שקט ויציבות.
ד"ר עמיחי שוורץ

קישור למפגשי הקורס בזום יישלח לנרשמים.
לפרטים נוספים: 02-5398855
 

 

צילום: חיים זק, לע"מ.